Spørsmål og svar
-
Boligtyper
Stiftelsen har ca 600 boliger til leie for ansatte ved Ahus. Disse varierer i størrelse fra små studioleiligheter til større 3 – og 4 roms leiligheter. Her finner du mer informasjon om leilighetene.
-
Er bredbånd og kabel TV inkludert i husleien?
Bredbånd og en standard kanalpakke (Start) er inkludert i husleien. Alle leietakere kan få utlevert en digital dekoder av Telia uten kostnad (Telia box). Her kan du lese mer om avtalen vi har med Telia.
Har du spørsmål knyttet til levering eller oppgradering av grunnpakken se www.telia.no eller ring tlf 924 05 050.
-
Er innboforsikring inkludert?
Nei, det må du ordne selv. Som boligeier sørger vi for at bygningen / leiligheten er forsikret, men dette dekker ikke personlige eiendeler. Mer informasjon finner du på Innboforsikring.
-
Gjesteparkering
Gjesteparkering
På dagtid (hverdager), er det begrenset parkeringstid (3 eller 5 timer) på områdets gjesteparkering. For mer informasjon, se våre parkeringsbestemmelser, eller skilt ved innkjøring til parkeringsplassene. -
Hensetting av private eiendeler
Det er ikke tillatt å sette søppel, møbler og annen stor emballasje utenfor søppelbrønnene.
Behov for søppeltaxi?
Har du behov for å kaste private eiendeler som barnevogner, møbler eller hvitevarer, må du selv bringe dette til nærmeste kommunale fyllplass. Vi henviser til www. roaf.no for mer informasjon om beliggenhet og åpningstider.Dersom du ikke har mulighet til å frakte avfall / stor emballasje til fyllplassen selv, finnes det firma som kan hente grovavfallet for deg. For mer informasjon, se www.soppeltaxi.no eller www.ryddogvask.no
-
Hva er kontonummeret og IBAN/Swift?
Innbetaling av husleie skal skje til kontonr: 7101 05 31270.
Forskuddsleie skal innbetales til kontonr: 1503 17 32600. Husk å merke giroen med «forskuddsleie» samt ditt kundenummer (6 siffer, står i tildelingsbrevet du har mottatt).Skal du betale giro fra utlandet trenger du SWIFT-koden og IBAN-nummeret. SWIFT koden er: DNBANOKKXXX (Swift forteller hvilken bank i hvilket land, i vårt tilfelle DnB). Betaling av husleie: IBAN NO74 7101 05 31270 og forskuddsleie: IBAN: NO59 1503 17 32600. Husk at det påløper gebyr ved betaling fra utland, dvs. at du må supplere gebyret på innbetalingen.
-
Hva skal jeg betale i forskuddsleie (depositum)?
Våre leietagere forskutterer et beløp lik 1 måneds husleie. Beløpet skal betales inn før overtagelse av boligen, og kvittering på innbetalt beløp bes medbringes når nøklene til leiligheten skal overtas.
Forskuddsleien står på en egen konto og tilbakebetales til leietager når leieforholdet opphører.
-
Hvem blir prioritert?
Ved tildeling prioriteres nyansettelser. Enkelte stillinger kan gis fortrinn dersom det anses som nødvendig for å rekruttere/beholde spesielt stabilt og kvalifisert personell (nøkkelpersonell) som fastsettes av HR ved Ahus. Man tar hensyn til de stillingsgrupper Ahus til enhver tid prioriterer.
-
Hvem kan søke?
Ansatte ved Ahus eller tilliggende institusjoner. For mer informasjon se regler for tildeling.
-
Hvor kan jeg hente nøkkel?
Nøkkel kan du hente på vårt kontor i Sykehusveien 20, 1474 Lørenskog (underetasjen på parkeringshuset ved Ahus).
-
Hvor lang er oppsigelsestiden?
Oppsigelsfristen er 3 kalendermåned. Oppsigelsesfristen løper fra og med den 1. måneden etter at skriftlig oppsigelse er levert.
Send oppsigelse her.
Vennligst ta kontakt per e-post post@ahusbolig.no minst fem dager før utflytting for å avtale tid for sjekk av boligen.
Vi gjør oppmerksom på at husleie/garasjeleie løper inntil rengjøring er godkjent og alle nøkler, parkeringstillatelse og garasjekort/nøkler er levert. Melding blir ikke sendt lønningskontoret før dette er i orden. Eventuelt for mye trukket leie vil bli tilbakebetalt.
-
Hvor lenge får jeg bo?
Vi tilbyr som hovedregel kontrakter med 3 års varighet til fast ansatte. Ved tildeling til vikarer får disse tilbud om leietid tilsvarende vikariatets varighet. Det gis også redusert leietid når opplysninger i søknaden tilsier dette.
Vi forbeholder oss retten til å avkorte leietiden dersom det er planlagt at boligen skal rehabiliteres i løpet av leieperioden. Du vil da bli informert om dette når kontrakten signeres, eller i god tid før dato for oppstart av rehabiliteringen.
-
Hvor lenge kan jeg stå parkert utenfor leiligheten?
Inn – og utflytting
Så lenge det pågår inn – og utflytting kan du stå utenfor inngangen / oppgangen til leiligheten uten tillatelse.Transport av varer o.l
Har du behov for å bære varer eller lignende inn og ut av leiligheten kan du stå parkert utenfor i inntil 40 minutter før det ilegges bot. -
Hvordan kan jeg fornye leiekontrakten min?
Søknad om fornyelse av kontrakt kan du sende minst 2 måneder før kontrakten utløper. Det påløper et gebyr på kr. 500,- per år i forbindelse med saksbehandlingen.
Send søknad om fornyelse her.
-
Hvordan søker jeg?
Vi ber om at søknadsskjemaet fylles ut. Ansettelsesforhold må dokumenteres før søknaden behandles, og vi ber om at bekreftelse på dette legges ved søknaden. Når dette er gjort, og du har mottatt en bekreftelse fra oss er prosessen i gang.
-
Hvorfor har like boliger ulike husleier?
For ikke å bli hengende akterut med husleiestørrelsene må Boligstiftelsen (sammenlignet med markedsleie i området) justere husleiene ved anledning. Dette skjer primært på ledige boliger/mellom leieforhold og minimum i forbindelse med oppgraderinger. I tillegg justeres husleie i forbindelse med utvidelse av botid/kontraktsutvidelser. Blir husleien liggende for langt under markedsleie kan man risikere at boligene må beskattes, av leietaker, som en fordel i arbeidsforhold.
Derfor vil man dessverre oppleve at husleiepriser kan avvike internt mellom boligene til Boligstiftelsen.
-
Hvorfor står det tomme boliger på området?
Årsaken er at boligene er under planlagt rehabilitering, reservert fremtidig innflytting eller står avsatt som beredskapsleilighet (bestemt av Ahus).
-
Innbetaling av husleie
Som hovedregel skal leien betales ved trekk i lønn i forbindelse med lønnsutbetaling. Første husleie betales med faktura.
Eksempel: kontraktstart er satt til 20. april. Du vil få tilsendt faktura for husleie i perioden 20.-30. april og 1.-31. mai. Fra og med junimåned, vil du bli trukket én husleie, den 12. i hver måned.
Unntaksvis (der trekk i lønn ikke er mulig) vil faktura bli tilsendt med forfall den 15. i hver måned.
Kontonummer
Innbetaling av husleie til kontonr: 7101 05 31270.
Innbetaling av forskuddsleie til kontonr: 1503 17 32600. Husk å merke giroen med «forskuddsleie» samt ditt kundenummer (6 siffer, står i tildelingsbrevet du har mottatt).Betale fra utlandet
Skal du betale giro fra utlandet trenger du SWIFT-koden og IBAN-nummeret.
SWIFT koden er: DNBANOKKXXX (Swift forteller hvilken bank i hvilket land, i vårt tilfelle DnB).
Betaling av husleie: IBAN NO74 7101 05 31270
Betaling av Forskuddsleie: IBAN: NO59 1503 17 32600. Husk at det påløper gebyr ved betaling fra utland, dvs. at du må supplere gebyret på innbetalingen. -
Inneklima – varme og frisk luft i ulike rom
Innemiljøet påvirkes av mange faktorer. Flere av disse faktorene kan du selv påvirke med enkle tiltak.
Det er viktig å forebygge at fuktskader/muggsopp oppstår i oppholdsrom og soverom. Påse at det er avstand på ca. 10 cm mellom yttervegger, møbler og inventar slik at luftsirkulasjon sikres. Dette enkle tiltaket vil i de fleste tilfeller hindre at varm, fuktig romluft kondenserer på kalde flater slik at det oppstår muggsopp på overflaten. Påse at plassen under sengen kan støvsuges slik at dette området holdes luftig og tørt og ikke blir lagringsplass for svevestøv og «hybelkaniner».
Her kan du lese mer om hvordan du kan forbedre innemiljøet.
-
Jeg har fått tildelt bolig, men kommer ikke til å flytte inn før noen dager etter kontraktstart. Hva gjør jeg?
Gi oss beskjed dersom du ikke har tenkt til å flytte inn ved kontraktsstart. Dette for å forsikre oss om at du fortsatt skal ha boligen. Husleien løper fra kontraktsstart.
-
Jeg har låst meg ute. Hvem kan låse opp for meg?
Ta kontakt med boligstiftelsen innenfor åpningstiden. Etter åpningstid kan du ta kontakt med sikkerhetstjenesten ved Ahus tlf: 67 96 90 00.
Det påløper et gebyr på kr 500,- ved innlåsing.
-
Jeg vil ikke ha boligen jeg har fått tildelt
Hvis du ikke ønsker å benytte deg av tilbudet du har mottatt ber vi deg gi oss en skriftlig tilbakemelding på post@ahusbolig.no. Merk at det påløper gebyr ved avbestilling senere enn 5 virkedager før avtalt overtagelse.
-
Justering av husleien
Husleien justeres årlig (ved årsskiftet) med hensyn til KPI.
I enkelte tilfeller vil husleien bli justert ytterligere ved nye leieforhold, eller i forbindelse med fornyelse av kontrakt. Bakgrunnen for økningen er styrevedtak (sak 10/15) hvor det ble besluttet å synkronisere husleien i forhold til leilighetsstandard og priser i markedet forøvrig.
-
Kan jeg bytte bolig?
Av hensyn til effektiv boligdrift, ønsker vi å begrense antall overflyttinger. Vanlig praksis er derfor at leietaker må bo i tildelt bolig minst ett år før det kan vurderes overflytting.
Søknad om bytte av bolig. For at søknaden skal bli behandlet må kopi av arbeidsbekreftelse være mottatt.
-
Kan jeg installere boligalarm?
Det er ikke tillatt å installere boligalarm i leiligheten.
-
Kan jeg montere sikkerhetslås/sikkerhetslenke på leilighetsdøra?
Det er ikke tillatt å montere sikkerhetslås/sikkerhetslenke på leilighetsdøra.
-
Kan jeg sette opp parabol utenfor leiligheten?
Det er ikke tillatt å sette opp parabol på boligområdet.
-
Kan noen andre hente nøkkel for meg?
Da må vi ha mottatt skriftlig fullmakt fra deg i forkant, med informasjon om ditt navn og fødselsnummer samt navn på den som skal hente nøkler. Vedkommende må kunne legitimere seg ved utlevering av nøklene. Det er også en forutsetning at forskuddsleien er betalt og at kvittering på dette er sendt til oss.
-
Kan vi sette opp trampoline og badebasseng?
Trampoliner og badebasseng er av sikkerhetsmessige hensyn ikke tillatt å sette opp på boligområdet.
-
Kloakkstopp / tette avløp.
Fra tid til annen kan man oppleve kloakkstopp og tette avløp. Normalt skyldes dette et fremmedlegeme som har satt seg fast i avløpet. Vi ber dere derfor være påpasselig med hva som havner i vasken på kjøkken og bad, eller i toalettet!
Hva kan tette toalettet?
- tørkepapir
- pads
- bleier
- toalettrens
- våtservietter
Hva kan tette vasken på kjøkken/bad?
- Fett og matavfall som kastes i vasken er den vanligste årsaken til at avløpet går tett på kjøkkenet.
- Tett sluk på bad skyldes som regel hår og såperester
For å unngå dette er anbefales det å rense sluket regelmessig. Matrester og avkjølt fett skal i avfallsbeholderen og ikke i vasken. Mudin anbefales som avløpsåpner.
Flere tips for å unngå tette sluk og avløp
Hvem skal jeg kontakte?
Opplever du kloakkstopp / tette avløp ber vi deg ta kontakt med boligstiftelsen på tlf: 97976444 så sant det skjer i ordinær kontortid (0800 – 1500). I helger eller etter stengetid ber vi deg ta kontakt med Sikkerhetstjenesten på Ahus på tlf. 67969000. De vil videreformidle hendelsen til vår beredskapstjeneste, som etter en befaring nok vil ta kontakt med Høytryksvakta.Tidkrevende
Arbeidet med å åpne tette avløp er både tidkrevende og kostbart. Vær oppmerksom på at kostnaden ved å åpne avløpet vil kunne tilfalle deg som beboer. -
Når får jeg svar på søknaden min?
Når vi har mottatt din søknad vil du få bekreftelse på dette, men det er vanskelig å si noe om hvor lang tid det vil ta før du får tilbud om bolig. Søknaden vil ikke bli behandlet før vi har mottatt nødvendig dokumentasjon (arbeidskontrakt), og vi ber deg derfor sende dette sammen med søknaden din.
Søknadene behandles fortløpende. Enkelte av søkerne blir prioritert i henhold til sykehusets behov. Når søknadene er behandlet sendes det ut tilbud fortløpende, og det er alltid noen som takker nei til tilbudet de får. Boligene blir tildelt uspesifisert. Senest 14 dager før overtagelsesdato vil du motta en bekreftelse på hvilken leilighet du er tildelt, samt annen praktisk informasjon.
-
Panelovnen virker ikke. Hva kan jeg gjøre?
Ovnen er utstyrt med temperaturutløser. Dersom den ikke virker ber vi deg gjøre følgende:
- Fjern det som evt dekker ovnen.(f.eks gardiner, møbler o.l)
- Støvsug bak og under ovnen hvor det lett kan samles opp støv.
- Ta ut støpselet, og vent i ca. 5 minutter før det settes inn igjen.
Prøv om ovnen virker!
-
Problemer med bredbånd/internett?
Start med www.telia.no/kontakt.
- Først og fremst er det fint om du benytter «Min Side» aktivt.
- Deretter kan du ta direkte kontakt med Telia via for eksempel chat.
- Du kan også ringe 92405050.
- Gjelder henvendelsen bytte av utstyr kan du også henvende deg i Telia Shop.
-
Sluket på badet er tett. Hva kan jeg gjøre?
Vi anbefaler at du renser sluket regelmessig, i tillegg til å følge rådene nedenfor:
- rens sluket på badet 1 gang i måneden.
- fjern det som tetter sluket (f.eks. hår, fett og såperester).
- monter en hårsamler i dusjen. Renser du denne jevnlig slipper du noe av problemet lenger nede i sluket.
- bruk biologiske rensemidler jevnlig. Vi anbefaler MUDIN, som kjøpes i rørleggerforretninger.
- PLUMBO skal ikke brukes da den kan skade plastrør og pakninger.
- bruk gummihansker, og unngå å puste inn gassene fra avløpsåpnere.
Kjerringrådet for avløpsrens henter du fra kjøkkenskapet: Bland 1/2 dl eddik og litt bakepulver eller natron, hell i avløpet, og skyll grundig med kokvarmt vann. La virke før du skyller igjen.
-
Tap av nøkler
Ved tap av nøkler og brikker må du som leietaker erstatte disse.
- Tap av nøkkelbrikke koster kr 900,-.
- Tap av umerkede nøkler koster kr 400,-.
- Ved tap av systemnøkler må du som leietaker dekke kostnaden til kjøp av ny sylinder med tilhørende nøkler. Ny sylinder med tilhørende nøkler har en kostnad på kr 2800,-.